10 January 2013

ေအာက္ေက်ာင္းျမေစတီႏွင့္ မင္းဘူးျဖဴ ေဒသဆီသို႔

ေအာက္ေက်ာင္းျမေစတီႏွင့္ မင္းဘူးျဖဴ ေဒသဆီသို႔

မန္းေရနံေျမ အေရွ႕ဂိတ္မွ ဝင္လွ်င္ ၾကာကန္ေက်းရြာသုိ႔ ဦးစြာ ေရာက္သည္။ ေအာက္ေက်ာင္း ၾကာကန္ဟု တြဲ၍ေခၚၾကသည္။ ၾကာကန္ ကုိေက်ာ္မွ ေအာက္ေက်ာင္းေက်းရြာ ကုိေရာက္သည္။ ေအာက္ေက်ာင္း ေက်းရြာသည္ ေအးျမရြာ၊ နန္းဦးရြာႏွင့္ မယ္ေဘ့ကုန္းရြာအပါအဝင္ မယ္ေဘ့ကုန္း ေက်းရြာအုပ္စုဝင္ ျဖစ္၏။ အိမ္ ေျခ ၁၅ဝ ဝန္းက်င္။

ဘုရားအဝင္လမ္းတစ္ေလွ်ာက္ မွာေတာ့ သစ္ပင္မ်ားက တန္းစီစြာ ျဖင့္ အုပ္အုပ္ဆုိင္းဆုိင္းရွိေန၏။ ထ ေနာင္း၊ မန္က်ည္း၊ ကုကၠဳိႏွင့္ စိန္ပန္း ပင္မ်ား။ ဘုရားဝုိင္းအဝင္မုခ္ဦး၌ ေအာက္ေက်ာင္း သမုဒၵဂီရိျမေစတီ ဟု ကမၸည္းေရးထုိးထားပါ၏။ ဘုရား ပရဝုဏ္အတြင္းသုိ႔ မဝင္မီ ခက္လက္ ေဝျဖာ စိမ္းျမစြာရွိလွေသာ သက္ရင့္ ထေနာင္းပင္ႀကီးေအာက္တြင္ အရိပ္ ခုိနား အပန္းေျဖရပါ၏။ ေစတီေတာ္ ႀကီး၏ ရင္ျပင္ေတာ္ေပၚရွိ တုိင္လုံး တစ္ခုတြင္ အသံခ်ဲ႕စက္ ႏွစ္လုံး တပ္ဆင္ကာ ၁၅ မိနစ္တစ္ႀကိမ္ နာရီသံ ထုတ္လႊင့္ေပးေသာ ေဂါပကအဖြဲ႕ အစီအစဥ္ေၾကာင့္ၿပဳံးမိခဲ့ရေသးသည္။ ထူးျခားေပသည္ကုိး။


ဘုရားဝုိင္းထဲသုိ႔ မေရာက္မီကပင္ ေစတီေတာ္ႀကီးကုိ ဦးခုိက္ပူေဇာ္ ခြင့္ရၿပီး ဘုရားဝုိင္းထဲသုိ႔ ေရာက္ေသာအခါ လက္ယာရစ္ လွည့္ပတ္ကာ အရံေစတီမ်ားႏွင့္တကြ ေအာက္ေက်ာင္း သမုဒၵဂီရိ ျမေစတီေတာ္ႀကီးကုိ အားပါးတရ တဝႀကီး ဖူးေျမာ္ လုိက္ရပါေတာ့သည္။ ဘုရားဝုိင္း အတြင္းလွည့္လည္ ၾကည့္႐ႈရာ ပင္မ တန္ေဆာင္းေတာင္ဘက္ရွိ ဓမၼာ႐ုံ အတြင္းကို ေရာက္၏။ ထူးျခားသည္က ဆရာေတာ္ အဆက္ဆက္တုိ႔၏ ပကတိ ကုိယ္ခႏၶာအရြယ္ ႐ုပ္တု ေတာ္မ်ားကုိ ၾကည္ညဳိပူေဇာ္ႏုိင္သလုိ အထက္နံရံမ်ားက ပန္းခ်ီကားတုိ႔မွာ လည္း ထူးျခားေပစြ။ သံေဝဂရဖြယ္၊ အတုယူေဆာင္ရြက္ဖြယ္ ဗႏိုင္းျဖင့္ ပုံေဖာ္ေရးဆြဲျပသထားသည္က ေကာ သလအိပ္မက္ တစ္ဆယ့္ေျခာက္ခ်က္ သ႐ုပ္ေဖာ္ပန္းခ်ီကားမ်ားျဖစ္ပါ၏။

မေကြးတုိင္း ေဒသႀကီး၊ မင္းဘူးၿမဳိ႕ အေနာက္ေျမာက္ဘက္၊ ေအာက္ေက်ာင္းေက်းရြာ၏ ေတာင္ဘက္မွာ တည္ရွိေသာ သမုဒၵဂီရိျမ ေစတီ သမုိင္းေၾကာင္းကုိ ေမာင္ခက္ က်ဴ(ေရႊစကု)က ၂ဝဝ၁ ခုႏွစ္၊ ေအာက္တုိဘာလ ၁၉ ရက္ေန႔ ထုတ္ ေစ်းကြက္ဂ်ာနယ္ အမွတ္ -၂၃၉ တြင္ ေရးသားေဖာ္ျပခဲ့ၿပီးျဖစ္ပါ၏။

မဟာပုဏ္မေထရ္ ဒုတိယ သီတင္းသုံးရာ ဌာနျဖစ္၍ အရံေစတီ ေတာ္မ်ားႏွင့္တကြ ေစတီေတာ္ႀကီးကုိ တည္ထားခဲ့ျခင္းျဖစ္ပါ၏။

ျမေစတီေတာ္ႀကီး၏ ထူးျခား ခ်က္မ်ားမွာ-

၁။ အသီတိသာဝက ရွစ္က်ိပ္တြင္ အပါအဝင္ မဟာပုဏ္ မေထရ္ျမတ္က ျမတ္စြာဘုရားရွင္ကုိယ္ပြား ျမသား စစ္စစ္၊ ေရႊသား စစ္စစ္ ဆင္းတုေတာ္မ်ား၊ ဓာတ္ေတာ္မ်ားကုိ အဓိ႒ာန္ျပဳရရွိ၍ ကိန္းဝပ္စံပယ္ခဲ့ရာမွ မင္းအဆက္ဆက္၊ သမုိင္းအဆက္ဆက္ တည္ရွိေတာ္မူသည့္ထူးျခားအံ့ဖြယ္ ေစတီေတာ္ႀကီး တစ္ဆူျဖစ္ျခင္း

၂။ စႏၵကူးနံ႔သာ ေက်ာင္းေတာ္ရာ ေစတီေတာ္၏ ဒုတိယ ပုံေတာ္ပြား ေစတီေတာ္တစ္ဆူျဖစ္ျခင္း

၃။ ေစတီေတာ္ႀကီးကို အာ႐ုံၫြတ္ အဓိ႒ာန္ျပဳ ဖူးေျမာ္ဆုေတာင္းပါက အမွန္တကယ္ ဆုေတာင္းျပည့္ေသာ ေစတီေတာ္ျဖစ္ျခင္း

၄။ ၉၉ တံခါးပါ အံ့မခန္း ႀကီးမား ေသာ ေဖာင္ေတာ္ဦးေက်ာင္းေတာ္ ႀကီး ရွိျခင္း

၅။ ထူးျခားေသာ အေစာင့္အေရွာက္ ပုဂၢဳိလ္ထူးမ်ားရွိေနျခင္း

၆။ သုနာပရႏၲတုိင္းဌာနႀကီး ေလးဌာနတြင္ ဒုတိယေနရာ ျဖစ္ျခင္းစသည့္ တုိ႔မွာ ဤေစတီေတာ္ႀကီး၏ အလြန္ထူးျခားေသာ အခ်က္မ်ားပင္တည္း။

မဟာပုဏ္ မေထရ္ျမတ္ဟာ ဒုတိယေနရာျဖစ္တဲ့ သမုဒၵဂီရိ ေက်ာင္းရာအရပ္ကေနၿပီး ကမၼ႒ာန္း တရားအားထုတ္ေတာ္မူတယ္။ ဒီအရပ္ရဲ႕ သယံဇာတျဖစ္တဲ့ သံခြၽန္၊ သံဆူးလုိခြၽန္ထက္တဲ့ ေက်ာက္ဆူး၊ ေက်ာက္တုံးေတြနဲ႔ ဝန္းရံပုိင္းျခားမႈနဲ႔ စႀကၤန္လမ္းက ျဖစ္ေပၚေနတယ္။ ဒီလုိမ်ဳိး စႀကႍလမ္းကုိ တစ္စုံတစ္ေယာက္ ေသာသူဟာ သြားလာျခင္းငွာ မစြမ္းသာပါဘူး။ ေရွးအေခၚ သမုဒၵရာ (ယခု ျမစ္ႀကီးဧရာဝတီ)ရဲ႕ ႀကီးမားေသာ လႈိင္းတံပုိးတုိ႔ဟာ ေျပးလႊား ဝင္ေရာက္လာၿပီး သံခြၽန္အသြင္ရွိေန သည့္ေက်ာက္ဆူး၊ ေက်ာက္တုံးတုိ႔ကုိ ႐ုိက္ခတ္လုိ႔ ဆူညံသည့္ အသံေတြ ျဖစ္ေပၚလာေစပါတယ္။ ဒီအခါ မေထရ္ျမတ္ဟာ ကမၼ႒ာန္း တရားပြားမ်ား အားထုတ္ေစဥ္မွာပဲ ဆူညံေသာ အသံမ်ား ၿငိမ္သက္ေနပါေစ သတည္းလုိ႔ အသံမ်ား ၿငိမ္သက္ေန ေအာင္ အဓိ႒ာန္ျပဳၿပီး တရားအား ထုတ္ေတာ္မူပါတယ္။

သမုဒၵဂီရိ အရပ္ဟာ ထူးကဲ မြန္ျမတ္သန္႔စင္တဲ့ ေအာင္ေျမအရပ္ေဒသ ျဖစ္ေၾကာင္းကုိလည္း မဟာပုဏ္ မေထရ္ျမတ္ဟာ ကနဦးထဲက သိရွိ ၿပီးျဖစ္ပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္ေနာင္ ေသာကာလမွာ သာသနာေတာ္ ေနေရာင္၊ လေရာင္ပမာ ထြန္းလင္း ေတာက္ပလာေစဖုိ႔ အေရးေမွ်ာ္ေတြးၿပီး ျမတ္စြာဘုရားသခင္ကုိယ္စား ျမသားအစစ္ နိမၼိတဆင္းတုေတာ္ကုိ ဌာပနာၿပီး ကိန္းဝပ္စံပယ္ တည္ထား ကုိးကြယ္ေတာ္ မူခဲ့ပါတယ္။ အဲဒီက စၿပီး ေအာက္ေက်ာင္းေတာ္ရာရွိ သမုဒၵ ဂီရိျမေစတီေတာ္ႀကီးဆုိတဲ့ ဘြဲ႕အမည္ တြင္ခဲ့တာပါ''ဟု အ႒ကထာ ဆရာ ၏အဆုိအရ အေထာက္အထားျပဳၿပီး ေျပာျပပါသည္။

''ေအာက္ေက်ာင္းေတာ္ရာလုိ႔ ေခၚတြင္ရတဲ့ အေၾကာင္းကေတာ့ အရွင္ဓမၼာစာရ ျပဳစုေရးသားတဲ့ စႏၵ ကူးနံ႔သာ ေက်ာင္းေတာ္ရာ ေစတီ ေတာ္သမုိင္းမွာ ပထမေနရာျဖစ္တဲ့ (ေရပုတ္ရြာ)ေရႊျမင္တင္ဘုရားကို အထက္ေက်ာင္းေတာ္ရာ ဘုရားလုိ႔ ေခၚတြင္ၿပီး ဒုတိယေနရာျဖစ္တဲ့ ေအာက္ေက်ာင္း ၾကာကန္ရြာဘုရား ကုိ ေအာက္ေက်ာင္းဘုရားလုိ႔ ေခၚ တြင္တယ္ဆုိၿပီး အခုိင္အမာ ေရးသား ထားတယ္ဗ်။ ဒါေၾကာင့္ မဟာပုဏ္ မေထရ္သီတင္းသုံးရာ သမုဒၵဂီရိ ေက်ာင္းေနရာကို ေအာက္ေက်ာင္း ေတာ္ရာ၊ ေအာက္ေက်ာင္းေနရာအျဖစ္ ေခၚၿပီး အဲဒီအနီးက ရြာကုိလဲ ေအာက္ေက်ာင္းေက်းရြာလုိ႔အစဥ္ အဆက္ အသိအမွတ္ျပဳ ေခၚတြင္ ခဲ့တာပါပဲ''ဟု ေမာင္ခက္က်ဴ(ေရႊ စကု)က ရွင္းျပခဲ့ဖူူးပါ၏။

ေအာက္ေက်ာင္းရြာတြင္ ညအိပ္စဥ္ ထုိညက ဥပုသ္ေန႔ျဖစ္၍ အမ်ဳိးသား ေယာဂီဝတ္ အသင္းမ်ားက ရြာလယ္ဇရပ္တြင္ ပရိတ္တရားေတာ္မ်ားကုိ ရြတ္ဖတ္ၾကတာေတြ႕ရသည္။ လူႀကီး၊ လူလတ္၊ လူငယ္ စုစုေပါင္း ၂ဝ ဦးခန္႔ရွိမည္။ ဝတ္အသင္းေခါင္းေဆာင္အျဖစ္ ဦးခင္ဝင္း၊ ဦးဝင္းေငြတုိ႔က ေဆာင္ရြက္၍ လူငယ္မ်ားကုိ လက္တြဲေခၚလ်က္ ရွိ၏။ မေန႔က အဖိတ္ေန႔ညမွာ ေဒၚခင္ၿငိမ္း၊ ေဒၚစန္းရင္တုိ႔ဦးေဆာင္ေသာ အမ်ဳိးသမီး ဝတ္အသင္းက ရြတ္ဖတ္ ခဲ့ေၾကာင္းလည္း ေျပာျပပါ၏။ အမ်ဳိး သမီးအဖြဲ႕လည္း၂၅ ဦးခန္႔ ရွိသည္ဆုိ ေတာ့ အင္အားမေသးလွေခ်။

ဧရာဝတီ ျမစ္ေရလွ်ံေသာ ႏွစ္မ်ားတြင္ ေအာက္ေက်ာင္းေက်းရြာအထိ ေရလႊမ္းတတ္ေၾကာင္း၊ ဤနယ္ဝန္း က်င္တစ္ဝုိက္ မန္းက်ဳိးေက်းရြာႏွင့္ ေရႊေလွေက်းရြာတုိ႔တြင္ က်င္းပေသာ နတ္ႀကီးပြဲမ်ားသည္ အထင္ကရ ေက်ာ္ၾကားသလုိ ေအာက္ေက်ာင္း ဗုဒၶ ပူဇနိယ ဘုရားပြဲသည္လည္း သီတင္း ကြၽတ္လတြင္ ႏွစ္စဥ္ က်င္းပရာ နယ္ လုံးကြၽတ္လာေရာက္ၾက၍ အထူး စည္ကားေၾကာင္း ေဒသခံတုိ႔က ေျပာ ျပပါ၏။

ေနာက္ေန႔ မနက္ပုိင္းတြင္မယ္ ေဘ့ကုန္းရြာသုိ႔ ခရီးဆက္ခဲ့ရာ မယ္ေဘ့ကုန္းရြာ ေတာင္ေက်ာင္းဆရာ ေတာ္ဦးသုႏၵရထံသုိ႔ ဝင္ေရာက္ ဖူးေတြ႕ခဲ့၏။ ရြာအတြင္းသုိ႔ ဝင္ရာတြင္ ရြာလယ္ဓမၼာ႐ုံႏွင့္ မလွမ္းမကမ္းတြင္ ေနထုိင္ေသာ ကာတြန္းပညာရွင္ ဦး ဝင္းခ်ဳိ၊ ေဒၚစန္းစန္းခ်ဳိတုိ႔ကုိ ေရွးဦးစြာ ေတြ႕ဆုံႏႈတ္ဆက္၏။ ဦးဝင္း ခ်ဳိက မင္းဘူးၿမဳိ႕သုိ႔ေန႔စဥ္ အလုပ္ သြားေန၍ ပါရမီျဖည့္ဖက္ ေဒၚစန္း စန္းခ်ဳိေခၚ မဒမ္ဝင္းခ်ဳိႏွင့္သာ ေတြ႕ရ၏။ မင္းဘူးစကုၿမဳိ႕နယ္ စာေပႏွင့္ စာနယ္ဇင္း အဖြဲ႕တြင္ အဖြဲ႕ဝင္ေပါင္း ၃ဝ ေက်ာ္ရွိသည့္အနက္ ထူးထူး ျခားျခားအျဖစ္ ကာတြန္းပညာရွင္ႏွစ္ဦး လည္းပါဝင္ခဲ့၏။ တစ္ဦးမွာ မင္းဘူး ၿမဳိ႕ေျမာက္ဘက္ သူေဌးကုန္းရပ္ကြက္မွ ဦးေမာင္ေအး (ကာတြန္းေမာင္ေအး၊ ဖ႐ုံသီး၊ ဖရဲသီး)ျဖစ္ၿပီး၊ ေနာက္ တစ္ဦးမွာ မယ္ေဘ့ကုန္း ေက်းရြာမွ ဦးဝင္းခ်ဳိ(ေအာင္ခ်မ္းေျမ႕၊ မင္းဘူး) ျဖစ္ပါ၏။ သူတုိ႔ကား ကာတြန္း လည္းေရး၊ သတင္းမ်ားလည္း တင္ျပ ကာ ပန္းခ်ီဆရာမ်ားလည္းျဖစ္ၾကပါ ၏။

မယ္ေဘ့ကုန္းရြာတြင္ ေနာက္ထပ္ေတြ႕ဆံုခဲ့သူမွာ ဆရာဦးေက်ာ္စိန္ဝင္း (သို႔မဟုတ္) ေတာ္အဲရာ။ သူက မယ္ေဘ့ကုန္းရြာ စာသင္ေက်ာင္းႏွင့္ မ်က္ႏွာခ်င္းဆုိင္ လမ္းတစ္ဘက္တြင္ ေနသည္။ ကြၽန္ေတာ့္မိတ္ေဆြဆရာႀကီး ဦးေက်ာ္စိန္ဝင္း၊ ဆရာကေတာ္ ေဒၚခ်စ္ခ်စ္ေနအိမ္တြင္ ပန္ထြာ ဂယ္လာရီ ဖြင့္လွစ္ထား႐ံုမက အေသး စားျပတိုက္အတြင္း ေရာက္ရွိသြားသည့္ႏွယ္။ ပ်ဴေခတ္လက္ရာအုတ္ခ်ပ္၊ ပုတီးေစ့၊ ေျမအုိး၊ ေျမေဆး တံမ်ား၊ ပုဂံေခတ္ေရွးေဟာင္း အုတ္ ခ်ပ္ႏွင့္ အျခားပစၥည္းတခ်ဳိ႕ သူ႕ထံတြင္ စုစုေဆာင္းေဆာင္း ရွိေနသည္။ ပုရပိုက္၊ ေပစာမွအစ ေရွးေဟာင္း စာအုပ္စာတမ္းမ်ားလည္း ၾကည့္႐ႈ ႏိုင္သည္။ သူ႕အိမ္မွာ ျပတိုက္ေလးသဖြယ္ ျပသထားသကဲ့သို႔ ပုဂံျပ တိုက္တို႔တြင္လည္း ဦးေက်ာ္စိန္ဝင္း အမည္ျဖင့္ သီးသန႔္ျပခန္းတစ္ခု ဖြင့္ လွစ္ထားလ်က္ရွိေၾကာင္း ဆရာက ေျပာျပပါသည္။

''၁၉၉၅ ခုႏွစ္မွာ ဆရာႀကီး ဦးေမာင္ေမာင္တင္ (မဟာဝိဇၨာ)ဆီက ဆက္သြယ္လာလုိ႔ မင္းဘူး ပ်ဴေဒသ ေတြကို လုိက္လံပုိ႔ေဆာင္ ေပးခဲ့ရဖူးပါတယ္''ဟုလည္း ရွင္းျပပါ၏။

၄င္းတုိ႔ေရာက္ရွိေလ့လာခဲ့ေသာ ေနရာမ်ားမွာ ပ်ဴေရႊထည္၊ ေရႊပုတီးေစ့မ်ား ေတြ႕ရွိရေသာ မင္းဘူးၿမဳိ႕ ေျမာက္ဘက္ ငါးမုိင္ကြာ မယ္ေဘ့ ကုန္းပတ္ဝန္းက်င္ အုတ္႐ုိးမ်ား၊ ပ်ဴအ႐ုိးအုိးမ်ား ျမဳပ္ႏွံထားသည့္ ေနရာမ်ား။

ပုတီးေစ့မ်ား၊ အစိမ္းေရာင္ ဆင္႐ုပ္၊ ပုတီးေစ့သလင္းျဖဴ၊ ဆင္႐ုပ္ ပုတီးေစ့၊ အစိမ္းေရာင္ ေက်ာက္မ်ား၊ ေရႊထည္မ်ား ေတြ႕ရွိေသာ မယ္ေဘာ့ ကုန္းရြာေျမာက္ဘက္ တစ္မုိင္ခန္႔ အကြာ အလမၸာယ္ရြာပတ္ဝန္းက်င္ မွ အုိးခြက္ျပဳလုပ္ရာေနရာ။

ေရႊထည္ပစၥည္း၊ အုိးကြဲႏွင့္ ပ်ဴအုတ္ခ်ပ္မ်ား ေတြ႕ရွိေသာ မင္းဘူးမွ ငါးမုိင္ကြာ၊ မယ္ေဘ့ကုန္း အေနာက္ဘက္ တစ္မုိင္ခြဲခန္႔အကြာ ဇရပ္ႀကီး ေက်းရြာပတ္ဝန္းက်င္ေနရာ။

ေရႊပုတီးေစ့၊ အုိးျခမ္းကြဲ၊ ပ်ဴအုတ္ခ်ပ္၊ပ်ဴအ႐ုိးအုိးႏွင့္ ပ်ဴဒဂၤါးမ်ား ေတြ႕ရေသာ မင္းဘူးမွ ေျမာက္ဘက္ ရွစ္မုိင္အကြာ၊ ဇရပ္ႀကီးရြာ အေနာက္ ေျမာက္ဘက္သုံးမုိင္ခန္႔ အကြာရွိ ေရ ပုတ္ရြာေနရာ။

ပုတီးေစ့၊ ပ်ဴအုတ္ကုန္းႏွင့္ ေရႊထည္မ်ားေတြ႕ရေသာ မင္းဘူးႏွင့္ အေနာက္ေလးမုိင္အကြာ မင္းဘူး- အမ္း ကားလမ္း၏ ေတာင္ဘက္ရွိ ကုန္းသာယာရြာ၏ ေတာင္ဘက္ေန ရာ။

ေရႊ၊ ေက်ာက္၊ ပုတီးေစ့မ်ား ေတြ႕ရေသာ မင္းဘူးမွ ေျမာက္ဘက္ ႏွစ္မုိင္ခန္႔အကြာ ဧရာဝတီျမစ္ကမ္း ေဘးရွိ ရြာသာရြာ ပတ္ဝန္းက်င္ေနရာ။

ေရွးေခတ္အုိးကြဲ အက်ဳိးအပဲ့ မ်ားေတြ႕ရေသာ မင္းဘူးမွ ေျမာက္ ဘက္သုံးမုိင္ခန္႔လင္ကြာရြာ (အခု မန္းေရနံဂိတ္ဝ)ေနရာ။

ပ်ဴအုတ္ခ်ပ္မ်ား၊ ပ်ဴသခၤ်ဳိင္းရာ၊ ပ်ဴဒဂၤါးမ်ား ေတြ႕ရေသာ မင္းဘူး အေနာက္ေတာင္ဘက္ ခုနစ္မုိင္ကြာ ေမာင္းမကန္ေက်းရြာ ေျမာက္ဘက္ ပဲြသာကုန္းဝန္းက်င္ ေနရာတုိ႔ကုိ လုိက္ပါျပသၾကည့္႐ႈခဲ့ၾကရေၾကာင္းလည္း ဆရာကထပ္မံေျပာျပပါ၏။ ေရာက္ရွိေသာ ေနရာမ်ားႏွင့္ ေတြ႕ရွိေသာ ပစၥည္းမ်ား အေၾကာင္းကိုလည္း ဆရာႀကီး ဦးေမာင္ေမာင္တင္ (မဟာ ဝိဇၨာ)က ၁၉၉၈ ခုႏွစ္၊ ေအာက္တုိ ဘာလထုတ္ ျမက္ခင္းသစ္ မဂၢဇင္း အမွတ္- ၁ဝ၂၊ စာမ်က္ႏွာ ၅၇ တြင္ သုနာပရႏၲမွ ပ်ဴေဒသမ်ား ေခါင္းစဥ္ျဖင့္ ေရးသားခဲ့သည္ဆုိပါ၏။

ဆရာသည္ သုနာပရႏၲတုိင္း အပါအဝင္ျဖစ္ေသာ မေကြးတုိင္းေဒ သႀကီး၊ မင္းဘူး၊ စကု၊ စလင္း၊ ပြင့္ျဖဴ၊ ဆင္ျဖဴကြၽန္းၿမဳိ႕နယ္၊ မင္း ဘူးေဒသ၊ တစ္နည္းအားျဖင့္ အေနာက္ေလာင္ဂ်ီတြဒ္ ၉၄ ဒီဂရီ ၂၈ မိနစ္၊ အေရွ႕ ၉၅ ဒီဂရီ ၁ဝ မိ နစ္အတြင္း။ ေတာင္ေျမာက္ ေတာင္ လတၱီတြဒ္ ၁၉ ဒီဂရီ ၅၃ မိနစ္၊ ေျမာက္ ၂ဝ ဒီဂရီ ၁၉ မိနစ္အတြင္း (၆၄၂-၇ဝ စတုရန္းမုိင္ရွိ) နယ္တြင္ ပ်ဴေဒသမွ ေတြ႕ရတတ္ေသာ ေရႊ ပစၥည္း၊ ေရႊဒဂၤါး၊ ေရႊပုတီးေစ့၊ ေရႊ လက္ေကာက္၊ ေရႊလက္ၾကပ္၊ ဆင္႐ုပ္၊ ဖား႐ုပ္၊ က်ား႐ုပ္၊ မကာရ္း ႐ုပ္စေသာ ေက်ာက္ေရာင္စုံ အစိမ္း၊ အစိမ္းႏု၊ အဝါ၊ အဝါႏု၊ သလင္းျဖဴ၊ အျဖဴ၊ အနက္က်ားပုတီးေစ့၊ အုတ္ ခ်ပ္ပုံစံအမ်ဳိးမ်ဳိး၊ အုတ္ခ်ပ္ႀကီးမ်ား (႐ုပ္ၾကြပုံမ်ားႏွင့္)ပ်ဴအ႐ုိးအုိး၊ အႀကီး၊ အေသး အမ်ဳိးမ်ဳိး၊ အေရး အစင္း အမွတ္အသားပါအုတ္၊ အဂၤေတ႐ုပ္ ၾကြမ်ား(ပြင့္ျဖဴ ေက်ာက္စာပါ ေက်ာက္ခုံး)စသည့္ တန္ဖုိးျမင့္ သမုိင္း ဆုိင္ရာ အေထာက္အထား အခ်က္ အလက္တုိ႔ကုိ ေက်ာ္စိန္ဝင္း(မင္းဘူး) အမည္ႏွင့္ မင္းဘူး- ပ်ဴေဒသ သုေတသန စာတမ္း အျဖစ္ စာတမ္း တစ္ေစာင္ကုိလည္း ေရးသားျပဳစုႏုိင္ ခဲ့ပါသည္။ဂုဏ္ယူဖြယ္ သတင္းမ်ားက ခရီးသည္အတြက္ အပန္းေျပစရာ။

မယ္ေဘ့ကုန္းေက်းရြာ၏ ထူး ျခားမႈအျဖစ္ နံနက္ခင္း ေဝလီ ေဝ လင္းေစ်းတန္းေလးကုိ ေတြ႕ရသည္။ အ႐ုဏ္က်င္း၍ အလင္းသုိ႔ မေရာက္မီ ငါးနာရီအခ်ိန္ခန္႔မွ စ၍ ရြာလယ္ ဓမၼာ႐ုံအနီး ေလာကျပတင္းစာၾကည့္ တုိက္ ေရွ႕လမ္းေဘးေနရာမ်ားတြင္ ေစ်းသည္မ်ဳိးစုံတုိ႔ အသံက ဆူဆူညံညံ။ နံနက္မုိးလင္းသည္ႏွင့္ခင္းက်င္း ေရာင္းခ်ၾကေသာ ကုန္ေတြမွာ မရွိေတာ့သေလာက္ ေလ်ာ့ေနပါၿပီ။ ခရမ္းသီး၊ ဘူးသီး၊ ဖ႐ုံသီး၊ င႐ုတ္သီး၊ ဘူးရြက္၊ ဖ႐ုံရြက္၊ ခ်ဥ္ေပါင္ရြက္ တုိ႔မွာ လတ္လတ္ဆတ္ဆတ္ ထြား ထြားက်ဳိင္းက်ဳိင္း ရႊန္းရႊန္းဖတ္ဖတ္။

ပင္ရင္းေရာင္းခ်သူတုိ႔ထံမွ တစ္ ဆင့္ခံ ေဖာက္သည္အျဖစ္ ဝယ္ယူကာ ေအးျမ၊ နန္းဦး၊ ေအာက္ ေက်ာင္း၊ ၾကာကန္၊ အလမၸာယ္၊ မန္း က်ဳိး၊ ကြၽဲက်၊ ျခင္ေထာင္၊ ေက်ာက္ စံေက်းရြာမ်ားသုိ႔ လွည့္လည္ ျဖန္႔ျဖဴး ေရာင္းခ်ေပးသည္ေလ။

ထုိေက်းရြာအမ်ားစုမွာ မန္းေရ နံေျမႏွင့္ ထိစပ္ေနသည္ျဖစ္၍ မန္းေရ နံေျမဝန္ထမ္းမ်ား ရြာတုိင္းတြင္ရွိ ေလ၏။ အဝီစိစက္ေရတြင္းမ်ားရွိ၍ ေသာက္ေရအဖုိ႔ ပူစရာမလုိ။ မန္းေရ နံေျမဌာနအတြက္ဆုိလွ်င္လည္း မန္း ေခ်ာင္းေရကုိ စုပ္ယူျဖန္႔ေဝေပးေသာ စက္႐ံုကုိ တည္ေဆာက္ထားပါ၏။ ထုိစက္႐ုံအနီးမွ အတန္ငယ္ သြား လွ်င္ အက်ယ္ ၁၄ ေပ ၆ လက္မ၊ အလ်ား ၃၆ဝ ေပ၊ တန္ဖုိးသိန္း ၃ဝ က်ပ္၊ ခံႏုိင္ဝန္ ၄ဝ တန္ရွိ ကြၽဲက်၊ ျခင္ေထာင္ ေက်းရြာအဝင္ သံထည္ ေဘာင္ႀကီးမ်ားျဖင့္ ၁၉၇၅ ခုႏွစ္က ခံ့ညားစြာ တည္ေဆာက္ခဲ့ေသာ မန္းေခ်ာင္းတံတားႀကီးကုိ ေတြ႕ရပါ၏။ ႏွစ္ေပါင္း ၃ဝ ေက်ာ္ ၾကာျမင့္ေသာ္ လည္း ပကတိ ခုိင္ခံ့လ်က္ပင္ ရွိေန ပါေသးသည္။

မန္းေရနံကြင္းအတြင္းႏွင့္ လမ္း ေဘးေနရာတခ်ဳိ႕မွာေတာ့ ၂၄ နာရီ ပတ္လုံး လည္ပတ္ၿပီး ေရနံထုတ္ လုပ္ေပးေနေသာ ေမာင္းတံ ဒလက္ ႀကီးမ်ား၏ လႈပ္ရွားမႈကို ေတြ႕ျမင္ေန ရပါ၏။ ႏွစ္ေပါင္းမ်ားစြာ ၾကာျမင့္ ခဲ့ၿပီျဖစ္ေသာ မန္းေရနံေျမေဒသ ေရနံထုတ္လုပ္ေရးက ဤေဒသဝန္းက်င္တြင္ ကုန္ဆုံးခန္းေျခာက္သြား သည္ဟူ၍မရွိေသး။ ေနရာ အေျပာင္းအလဲ ထြက္ရွိမႈ အနည္း၊ အမ်ား ကြာျခားမႈကလြဲ၍ ေရနံေျမဟူေသာ အမည္သည္ ယေန႔တုိင္ ထင္ရွားေန ဆဲပင္။

မန္းေရနံေျမႏွင့္ တစ္ဆက္ တည္းထိစပ္ေနေသာ ေျမလႊာတုိ႔မွာ လယ္စုိက္ကြင္းထက္ ယာကြက္၊ ကုိင္းကြက္ေျမအျဖစ္သာ အသုံးျပဳ ႏုိင္ၾကရာ၏။ ထုိေျမလႊာတုိ႔မွာ ေျမနီ၊ ေျမဝါတုိ႔သာမ်ားျပားေပစြ။ ႏွမ္း၊ ဝါ၊ ပဲတီစိမ္း၊ ပဲစင္းငုံႏွင့္ အျခားေကာက္ပဲ သီးႏွံတုိ႔မွလြဲ၍ မစုိက္ပ်ဳိးႏုိင္ၾက။ ေက်း ရြာအေတာ္မ်ားမ်ားမွာေတာ့ သနပ္ခါး ပင္မ်ားကို ေနအိမ္ဝုိင္း၊ ေက်ာင္းဝုိင္း မ်ားအတြင္း စိုက္ပ်ဳိးၾကတာေတြ႕ရ သည္။ ျဖစ္လည္းျဖစ္ထြန္းပါသည္။

ဤေနရာနယ္ေျမေဒသ အဝန္း အဝုိင္းက ေရနံထုတ္လုပ္ေရး လုပ္ငန္းခြင္အတြင္းမသမာသူတုိ႔၏ ခုိးယူမႈ ျဖစ္ေပၚမလာေစရန္ လုံၿခဳံေရးသည္ အဓိကက်မည္ဟု ေတြးမိသည္။ အျပန္ခရီးတြင္မူ ''ယာခင္းကုိင္းခင္း ေတြမွာခ်ဳံႏြယ္ပိတ္ေပါင္းလုိ ရွင္သန္ ႀကီးထြားတတ္တဲ့ ဝါပင္၊ ပဲစင္း ငုံပင္တုိ႔ကုိ စုိက္ပ်ဳိးတာဟာ လုံၿခဳံေရးကုိ အေႏွာင့္အယွက္ ေပးသလုိ မသမာသူတုိ႔ရဲ႕ အကာအကြယ္လဲ ျဖစ္လုိ႔ဆုိၿပီး သက္ဆုိင္ရာက အဲဒီသီးႏွံ မ်ဳိးကို သိပ္ၿပီး စုိက္ပ်ဳိးခြင့္ မျပဳခ်င္ ဘူးဗ်ာ''ဟူေသာ ေဒသခံ ေတာင္သူ တုိ႔၏ စကားသံကို နားထဲမွာ ျပန္လည္ၾကားေယာင္ေနမိပါတကား။
ေမာင္ၿပံဳးခ်ဳိ(စကု)

source: http://www.zaygwet.com/literature.php?id=253

No comments:

Post a Comment