ယခင္ မန္းေခ်ာင္းလြင္ျပင္မွ ပ်ဴမ်ား အပိုင္း(၁)၏ အဆက္
ယင္းအုတ္႐ုိးမွအုတ္မ်ားသည္
(ဂ)ေကြး၊(ခံုး)ေကြး၊အေျဖာင့္စင္းစသည့္ျဖင့္ ပ်ဳလက္ေရးစင္း အုတ္ခ်ပ္မ်ားျဖစ္ျပီး(၁၆"×၈"×၂.၅)မွ(၁၈"×၉"×၃")အထိအရြယ္အစား႐ွိပါသည္။အုတ္စီေသသပ္ျခင္းမရွိပါ။
ထူးျခားသည္မွာပ်ဴအကၡရာေလးလံုးပါေသာ
အုတ္ပိုင္းက်ဳိးတစ္ခုကို ေတြ႔ရပါသည္။ ဗိႆႏုိးတူးေဖာ္ရာတြင္
လူအမည္ဟုထင္ရေသာ ရႊံတံုးေလးတစ္တံုးမွအပ
ပ်ဴစာအေထာက္အထား မ်ားကိုမေတြ႕ရေသးဟု သိရပါေသာေၾကာင့္
မန္းေခ်ာင္းလြင္မွ ပ်ဴတို႕သည္ ဗိ ႆႏုိးထက္
ေနာက္က် သည္ သို႔မဟုတ္ ဗိႆႏုိးပ်က္သည့္အခ်ိန္ အရင္ႏွစ္တစ္ေထာင္ရွစ္ရာ
ေနာက္ပိုင္းအထိ ဆက္လက္ တည္ရွိေနသည္ဟု ယူဆႏုိင္ပါသည္။
၄င္းအုတ္႐ုိးမ်ားၾကားမွ
အိုးကြဲစမ်ားႏွင့္ အ႐ုိးမ်ားေတြ႕ရွိရပါသည္။အိုးကြဲတစ္ခု၏အတြင္းဘက္တြင္ စဥ့္အျဖဴပ်က္ေရာင္သုတ္ထားသည္ကို
ေတြ႕ရပါသည္ ။(အစိမ္းႏုေရာင္ အနည္းငယ္မွ်သန္းသည္ဟု ထင္ရသည္။)လူေက်ာ႐ုိးအဆစ္ဟု
ယူဆရေသာ အ႐ုိးဆစ္တစ္ခုႏွင့္ အျခားအ႐ုိးစမ်ားလည္း
ေတြ႕ရသည္။ေတြ႔ရွိသည္မ်ားကိုေရွးေဟာင္းသုေသတနဌာနမွ ၂၀၁၂ ခု ဧျပီ၂၉ ႏွင့္ ၃၀ ရက္ေန႕က
မွတ္တမ္းယူျပီး ျဖစ္ပါသည္။
ေညာင္ကုိင္းရြာမွ အေရွ႕ဘက္ ၂
မိုင္ခန္႕အကြာတြင္ရွိေသာ ေရပုတ္ရြာတြင္လက္ေရးစင္း ပ်ဴအုတ္မ်ား၊ပ်ဴပုတီးေစ့မ်ား၊ပ်ဴအ႐ုိးအိုးမ်ားကိုေတြ႔႐ွိရပါသည္။ပ်ဴေခတ္အေဆာက္အဦး
အုတ္ပႏၷက္ မ်ားကိုလည္းေတြ႔ရပါသည္။ေရပုတ္ရြာေနေတာင္သူ
ဦးေက်ာက္ဒိုး၏လယ္တလင္းျပဳလုပ္ရာေနရာတြင္ အလ်ား၂၀ ေပ၊အနံ ၁၅ ေပခန္႔ ရွိေသာ
ေလးေထာင့္ပုံစံပ်ဴအုတ္႐ုိး အေဆာက္အဦး တစ္ခုရွိပါသည္။ အုတ္လႊာမ်ားမွာ ေျမျပင္ေပၚတြင္မရွိေတာ့ဘဲ
ေျမေအာက္၌ အုတ္လႊာမ်ားမွာ ေျမျပင္ေပၚတြင္ မရွိေတာ့ဘဲ ေျမေအာက္၌
အုတ္ေလးလႊာ၊ငါးလႊာသာရွိပါသည္။ထိုေၾကာင့္ ဗိႆႏုိး ပ်ဴအေဆာက္အဦးမ်ားကဲ့သို႔ (ေျမတင္)အေဆာက္အဦးျဖစ္မည္ဟု ယူဆႏိုင္ပါသည္။
၄င္းေနရာႏွင့္ အနီးပတ္၀န္းက်င္၌လည္း အုတ္႐ုိးမ်ားတည္ရိွေနပါသည္။ ေရွးေဟာင္းသုေတသနဌာနမွ
မွတ္တမ္း ယူျပီး ျဖစ္ေသာ္လည္းတူးေဖာ္ေရးမျပဳလုပ္ေသးပါ။ေတာင္သူ
ဦးေက်ာက္ဒိုး၏ေျပာျပခ်က္အရ အ႐ုိးအိုးမ်ားကိုလည္း ေတြ႕ရသည္ဟု ေျပာပါသည္။
၄င္းအိုးမ်ားမွာ ပုပု၀ိုင္း၀ိုင္း လံုး၀န္းေသာအိုးငယ္မ်ားျဖစ္ျပီး ေတြ႕ရစဥ္က
တစ္အိုးေပၚ တစ္အိုးဆင့္၍ သုံးလုံးထပ္ေနျပီး အေပၚဆုံးအိုးအ၀ေပၚတြင္
ေက်ာက္ျပားငယ္ေလးျဖင့္ ဖံုးအုပ္ထားရွိပါသည္ဟု ေျပာပါသည္။ အိုးကေလးမ်ား၏အိုးသားမွာ
ခပ္ပါးပါးျဖစ္ျပီး ထိခိုက္ေၾကမြလြယ္သည္ဟု သိရပါသည္။ေတြ႕ရစဥ္က အိုးမ်ားမွ
အိုးကြဲစေလးသာက်န္ရွိပါေတာ့သည္။ ၎ေနရာႏွင့္ ခပ္လွမ္းလွမ္း၏တြင္ ပ်ဴဒဂါၤးမ်ားကို
ေတြ႕ရဖူးသည္ဟုလည္းေျပာပါသည္။ ထို႔အျပင္၎ေနရာအနီးပတ္၀န္းးက်င္၌ပင္ ေက်ာက္သစ္ လက္နက္မ်ား၊အ႐ုိးမ်ားကို
ေတြ႔ရသျဖင့္ မန္းေခ်ာင္းလြင္ျပင္မွ ပ်ဴတို႔သည္ ေက်ာက္သစ္ လက္နက္မ်ားကိုပါ လက္ဆင့္ကမ္းသုံးစဲြခၾဲ့ကမည္ဟုေတြးေတာစရာရွိပါသည္။
၎ေရပုတ္ရြာ၌ပင္ပုဂံေရွးေဟာင္း
သုေတသနျပတိုက္တြင္ျပသထားေသာ ပ်ဴဒဂါၤးႏွစ္ခ်ပ္ကို ေရပုတ္ရြာအနီး ေရႊျမင္တင္ဘုရားအေရွ႕ေတာင္ဘက္မွလည္းေကာင္း၊
ေရပုတ္ရြာအနီး မကရ္းေခါင္း ပါေသာေရႊလက္ၾကစ္ႏွစ္ကိုလည္းေကာင္းေတြ႔ခဲ့ရဖူးပါသည္။
ေရပုတ္ရြာ၏ အေရွ႔ေျမာက္ဘက္ ၁
မိုင္ခဲြခန္႔တြင္ အလံပါယ္ေက်းရြာတည္ရွိပါသည္။၎ေက်းရြာ၌ လည္း
ပ်ဴပုတီးမ်ား၊ပ်ဴအုတ္မ်ား၊ပ်ဴးအ႐ုိးအိုးမ်ား ေတြ႔ရွိရပါသည္။ ေဒသခံတး္ဦး၏
ေျပာျပခ်က္အရ
ေရႊပုတီးေစ့ငယ္မ်ားေက်ာက္ေရာင္စုံပုတီးေစမ်ား၊ေက်ာက္ဆဲြျပားငယ္မ်ားေတြ႔ရဖူးသည္ဟု
ေျပာပါသည္။ ေရႊပုတီးေစ့တစ္ေစ့မွာ ေရႊဖ႐ုံသီးပုံႏွင့္တူျပီး အရြယ္အစားမွာ
ေျပာင္းဖူးေစ့ေလာက္ ရွိသည္ဟု ေျပာပါသည္။ အ႐ုိးအိုးမ်ားကိုလည္း ေတြ႕ရျပီး
အိုးၾကီးမ်ားထဲတြင္ အိုးငယ္ေလးကုိ ထည့္ထားသည္ဟုေျပာပါသည္။
ပုတီးေစ့တစ္ခုႏွင့္တစ္ခုၾကားတြင္ တည္ေသာ ေက်ာက္ပုတီး ကြင္းငယ္မ်ား၊ ေရႊကြင္းငယ္မ်ားကိုလည္း
ေတြ႔ရသည္ဟု သိရပါသည္။ အခ်ုိ႕ပုတီးေစ့ႏွင့္ တစ္လက္မခန္႔ ေက်ာက္ျပားငယ္မ်ားတြင္
ဆင္႐ုပ္၊လူ႐ုပ္၊ငွက္႐ုပ္မ်ားပါသည္ကို ေတြ႔ရဖူးသည္ဟု ေျပာပါသည္။ လူ႐ုပ္ပါေသာအိုးကဲြစမ်ားလည္းရွိသည္ဟု
သိရသည္။
ေရပုတ္ရြာ၏ အေရွ႕ဘက္ ၁
မိုင္အကြာတြင္ဇရပၾကီးေက်းရြာ ရွိပါသည္။ ၎ရြာ၏အေနာက္ဘက္ မင္းဘူးစကုကားလမ္း(မိုင္တိုင္အမွတ္
၄ ႏွင့္ ၅ ၾကား) ၏ ေတာင္ဘက္ခပ္လွမ္းလွမ္း ေတာင္ကုန္းေလးေပၚတြင္
ဇရပ္ၾကီးေတာင္ေပၚဘက္ခပ္လွမ္းလွမ္း ေတာင္ကုန္းေလးေပၚတြင္
ဇရပ္ၾကီးေတာင္ေပၚေတာရေက်ာင္း တည္ရွိပါသည္။၎ေတာင္ကုန္းထိပ္တြင္ ေစတီတစ္ဆူကို ေရွး
ေဟာင္းအုတ္ပုံကုန္းေပၚတြင္တည္ထားပါသည္။၎အုတ္ပုံကုန္းမွအုတ္မ်ားတြင္လက္ေရးစင္း
ပ်ဴအုတ္ မ်ားကို ေတြ႕ရွိရပါသည္။ ဆရာေတာ္၏မိန္႕ၾကားခ်က္အရ ေစတီပစၥယံနံရံျပဳလုပ္စဥ္္က
ပ်ဴစာဟု ထင္ရေသာ စာပါေသာ အုတ္မ်ားကိုေတြ႕ရွိျပီးေစတီတည္ရာတြင္ ထည့္သြင္းအသုံးျပဳလိုက္သည္ဟု
သိရွိရပါသည္။ မွတ္တမ္းမယူလိုက္ရသည္မွာ ႏွေျမာစရာေကာင္းပါသည္။ ၎ေစတီ၏ ေတာင္ဘက္တြင္
အုတ္ပုံကုန္းသုံးေနရာေတြ႕ရျပီး ၊ လက္ေရးစင္းပ်ဴအုတ္မ်ားႏွင့္ အိုးကြဲစမ်ားကို
ေတြ႔ရွိခဲ့ရသည္။ ဇရပ္ၾကီးရြာ၏ အနီးပတ္၀န္းက်င္မွလည္း
ေက်ာက္ပုတီးေစ့မ်ားေတြ႕ရသည္ဟုလည္း သိရပါသည္။
ဇရပ္ၾကီးရြာ၏ အေရွ႕ေျမာက္ဘက္(၂)မိုင္ခန္႕အကြာတြင္ မယ္ေဘ့ကုန္း
ေက်းရြာတည္ရွိ ပါသည္။ ၎ရြာတြင္လည္း ပ်ဴအ႐ုိးအိုးမ်ား လက္ေရးစင္းပ်ဴအုတ္ခ်ပ္မ်ား၊ပုတီးေစ့မ်ား၊
ရက္ကန္းလုပ္ငန္းတြင္ အသုံးျပဳသည္ဟုယူဆရေသာ
ခ်ည္ငင္ဒိုးကဲ့သို႕ ပစၥည္းမ်ား၊ ႏြားဟုယူဆရေသာ မီးဖုတ္ထားေသာ ေျမရႊံ႐ုပ္ငယ္၊
ဟင္းခတ္အေမႊးအၾကိဳင္မ်ားကိုၾကိတ္ေခ်ရာတြင္ အသုံးျပဳသည္ဟု ယူဆရေသာ ပစၥည္း တစ္ခု
(ပုံ-၂၃)၊ ပ်ဴေခတ္သံထည္လက္နက္ႏွစ္ခု(ပုံ-၂၄)တို႕ကို ေတြ႕ရွိရပါသည္။ (ပစၥည္းမ်ားကို
မယ္ေဘ့ကုန္းေက်းရြာေန ဆရာ ဦးေက်ာ္စိန္း၀င္းထံတြင္ စုေဆာင္းထားရွိပါသည္။ ) မယ္ေဘ့
ကုန္း ရြာမွ ပ်ဴအ႐ုိးအိုးမ်ားသည္
ဗိႆႏုိးတူးေဖာ္မႈမွ ေတြ႔ရိွရေသာ အ႐ုိးအိုးမ်ားႏွင့္ တစ္ပုံစံတည္း ျဖစ္သည္ ဟု
သိရပါသည္။
စကုျမိဳ႕၏ အေနာက္ဘက္
(၁)မိုင္ခန္႕တြင္ရွိေသာ လက္ခုပ္ပင္ေက်းရြာပိုင္ မန္းေခ်ာင္း၏ ေျမာက္တစ္မိုင္ခန္႕အကြာ
လယ္ကြက္ထဲမွ အေခါက္ေရႊျဖင့္ျပဳလုပ္ထားေသာ အေလးခ်ိန္၁၆ က်ပ္၊ ၁၄ ပဲ၊ ၆ ေရြး ရွိေသာ
နဂါးေခါင္းပုံေရႊလက္ေကာက္တစ္ခုကို ေတြ႕ရွိခဲ့ရသည္။ (နုိင္ငံေတာ္သုိ႔ အပ္ႏွံျပီး)
၎လက္ၾကပ္၏လက္ရာမွာလွပ၍ အႏုပညာေျမာက္လွသည္ကို ၾကည့္၍ မန္းေခ်ာင္းလြင္ျပင္က
ပ်ဴတို့၏လက္မႈ႕အႏုပညာကို ခန္႕မွန္းနုိင္ပါသည္။၎ လက္ေကာက္ေတြ႕ေသာေနရာႏွင့္ အနီး
တစ္၀ိုက္တြင္ ပ်ဴအုတ္ႏွင့္အျခားပ်ဴေခတ္ အေထာက္ အထားတို႕ကိုမူ မေတြ႕ရပါ။
မန္းေခ်ာင္းလြင္ျပင္မွ ပ်ဴတို႔၏
ပုတီးေစ့မ်ား
မန္းေခ်ာင္းလြင္ျပင္မွ ပ်ဴတို႕၏
ပုတီးေစ့မ်ားအေရာင္အေသြး၊ ပုံ႑ာန္စုံလင္လွပါသည္။ ေျပာင္ပုတီးႏွင့္ စပ္ၾကားပုတီး
ဟုႏွစ္မ်ဳိးေတြ႔ရပါသည္။ အေရာင္အားျဖင့္ အျဖဴေရာင္၊ အ၀ါေရာင္၊ အ၀ါႏုေရာင္၊ ပန္းေရာင္၊
အစိမ္းရင့္ေရာင္၊ အစိမ္းႏုေရာင္၊ အျပာရင့္ေရာင္၊ နက္ျပာေရာင္၊ အညိဳေရာင္၊ မီးခုိးေရာင္၊ နီညိဳေရာင္၊
ၾကက္ေသြးေရာင္ ၊ အနက္ေရာင္စသည္ျဖင္ ့တစ္ေရာင္တည္းေျပာင္း လုံးမ်ား ကိုေတြ႕ရျပီး၊ စပ္ၾကားမွာ
အျဖဴႏွင့္ အျခာေရာင္မ်ားျဖစ္သည့္အနက္၊ အျပာ၊ လိေမၼာ္၊အစိမ္းအနီတို႔ကို ၾကားထား သည္ကို
ေတြ႕ရပါသည္။ ေဒါင္လုိက္အစင္းၾကား၊ကန္႕လန္႔အစင္းၾကား၊ ေစာင္းလုိက္အစင္း ၾကား၊အတြန္႕ၾကားစသည္ျဖင့္
ေတြ႕ရသည္။အရြယ္အားျဖင့္ (၀.၁) လက္မမွ(၁)လက္မထိ အလုံး၊ပုလုံး၊
ဗုံတိုပုံစံ၊ဘဲဥပုံ၊သုံးေျမွာင့္၊ေလးေဒါင့္စသည္ျဖင့္ျဖစ္ပါသည္။ ပုတီးေစ့ၾကီးတစ္ခုႏွင့္တစ္ခုၾကား၌
ထား ေသာပုတီးကြင္းငယ္ေလးမ်ားကုိလည္းေတြ႔ရပါသည္။ေရႊပုတီးႏွင့္ေရႊကြင္းငယ္ေလးမ်ားကို
လညး္ေတြ႔ ရွိရပါသည္။ အခ်ဳိ႕ပုတီးေစ့အေပါက္မ်ားသည္ တစ္ဖက္တည္းမွ ေဖာက္ျခင္းမဟုတ္ဘဲ
ဟိုဘက္ဒီဘက္ ေဖာက္ဟုယူဆရေသာေၾကာင့္ ေကြ႕ေကာက္လွ်က္သို႕မဟုတ္ တြန္႔လွ်က္ရွိသည္ကုိ
ေတြ႕ရသည္။အေပါက္မပါဘဲနားတြင္ထိုးသြင္း၍ အလွဆင္ေသာ
နားေတာင္းအျဖစ္ အသုံးျပဳေသာ ေက်ာက္လုံးေသးေသးရွည္ရွည္ေလးကိုလည္းေတြ႔ရသည္။အခ်င္း
၀.၁လက္မရွိျပီး၊အရွည္၀.၂လက္မ ခန္႕ရွိသည္၊ အ၀ါေရာင္ျဖစ္ပါသည္။
မန္းေခ်ာင္းလြင္ျပင္မွ ပ်ဴအုတ္ခ်ပ္မ်ား
မန္းေခ်ာင္းလြင္ျပင္တြင္ေတြ႕ရေသာ ပ်ဴအုတ္ခ်ပ္မ်ားမွာ
အမ်ားအားျဖင့္ အလ်ား ၁၆လက္မ၊ အနံ ၈ လက္မ၊ထု ၂.၅လက္မမွ အလ်ား ၁၈ လက္မ၊ထု ၃လက္မအရြယ္
အုတ္ခ်ပ္မ်ားျဖစ္ပါသည္။ ထို႕ထက္ၾကီးေသာအုတ္မ်ားကိုလည္းေတြ႕ရပါသည္။ အုတ္မ်ားထဲတြင္ စပါးခံြရာမ်ား
ေတြ႕ရသျဖင့္ အုတ္ျပဳလုပ္သည္႕အခါ စပါးထည့္သြင္း အသုံးျပဳၾကမည္ဟု ယူဆၾကပါသည္။ (အုတ္မ်ားသည္
တစ္ ေတာင္၊တစ္ထြာ၊ လက္ေလးသစ္ခန္႕ရွိေသာေၾကာင့္ အတိုင္းအတာအျဖစ္ ေတာင္၊ ထြာ၊ လက္သစ္ျဖင့္
သုံးသလားမသိပါ။)အုတ္ပုံစံေသသပ္မ ႈမရွိေသာလည္း၊အေဆာက္အဦး၏ အေကြး၊ အခ်ဳိး၊ ေဒါင္ မ်ား
ကိုအုတ္ဖုတ္စဥ္ကပင္ ပုံစံျပဳလုပ္၍ အသုံးျပဳခဲ့ကို ေတြ႕ရပါသည္။ထိုေၾကာင့္ အေဆာက္အဦးပုံစံ ကုိ တြက္ခ်က္၊ ေရးဆဲြျပီးမွ တည္ေဆာက္ခဲ့ၾကသည္ဟု
ယူဆရပါမည္။ အုတ္မ်ားေပၚတြင္ လက္ေရးစင္း မ်ား၊အကၡရာမ်ားကုိေတြ႕ရပါသည္။
လက္ေရးစင္းမ်ားမွာ အမ်ားအားျဖင့္(ဂ)ငယ္ေကြး
၊ ခုံးေကြး၊ အ ေျဖာင့္စင္းမ်ား ကုိတစ္ေၾကာင္း၊ႏွစ္ေၾကာင္း၊သုံးေၾကာင္း စသည္ျဖင့္ ေတြ႕ရသည္။
မန္းေခ်ာင္းလြင္ျပင္မွ ပ်ဴအိုးမ်ား
မန္းေခ်ာင္းလြင္ျပင္မွ ပ်ဴအိုးမ်ားသည္ အမ်ားအားျဖင့္အိုးသားထူျပီး
ေရပုတ္ရြာက အိုးသားအခ်ဳိ႕သာ အိုးသားပါးပါသည္။
အိုးအခ်ဳိ႕တြင္ မီးက်က္ေအာင္ဖုတ္ထားသျဖင့္ အနက္ေရာင္သုိ႕ ကူးေနသည္ကို ေတြ႕ရွိရပါသည္။ စဥ့္သုတ္ထားေသာ အိုးကဲြကိုေတြ႕ရသျဖင့္
စဥ့္အိုးမ်ားလည္း ျပဳလုပ္အသုံးျပဳ ခဲ့ ၾက သည္ဟု ယူဆရသည္။ အိုးထိန္းစက္ကို အသုံးျပဳခဲ့ၾကမွန္း သိသာပါသည္။
အိုးမ်ားေပၚတြင္
အစင္း ေၾကာင္း၊ ေဖာင္းရစ္မ်ား၊ အတြန္႕မ်ားကုိသာ အေတြ႕မ်ားပါသည္။ အခ်ဳိ႕အိုးကြဲစမ်ားေပၚတြင္
ရာဇ မတ္ ကြက္မ်ား စတုရန္းကြက္မ်ား၊ၾတိဂံကြက္မ်ားကိုလည္း ေတြ႕ရသည္။ လူ႐ုပ္ပုံပါေသာအိုးကြဲမ်ားကို
ေတြ႕ ဖူးသည္ဟု ေဒသခံေတြကေျပာၾကသည္။ အခ်ဳိ႕အိုးႏွတ္ခမ္းသားေအာက္တြင္ ဖုလုံးရစ္ကေလးမ်ားျဖင့္
ပုံေဖာ္ထားသည္။ အခ်ဳိ႕အိုးမ်ားလည္ပင္းတြင္ ၾတိဂံပုံစံေဖာ္ထားပါသည္။အိုးေပၚမွ အစင္းေၾကာင္း
မ်ား ကို ဘီးကဲ့သို႕ေသာအရာႏွင့္ ထပ္ျခစ္ထားသည္ကိုလည္းေတြ႕ရပါသည္။
မန္းေခ်ာင္းလြင္ျပင္မွ ပ်ဴဒဂၤါးမ်ား
မန္းေခ်ာင္းလြင္ျပင္တြင္ ေတြ႕ရေသာ ပ်ဴဒဂၤါးမ်ားမွာ
ပ်ဴဒဂၤါးေလးမ်ဳိး ရွိသည့္အနက္ တတိယ ႏွင့္ စတုတၳအမ်ဳိးအစားျဖစ္ပါသည္။ တစ္ဖက္တြင္သီရီ၀စၦ၊အတြင္းေစတီကို အျပင္က ေန၊လ။၀ရဇိန္ ႏွင့္
ခ႐ုသင္းရံထားသည္ကိုေတြ႕ရသည္။အျခားတစ္ဖက္တြင္ဗိႏၶဳစက္မ်ားျဖင့္ ၀ိုင္းထားေသာ
ဘဒၵပီ႒ (ထိုင္ခုံ၊ အခ်ဳိ႕ကယစ္ပလႅင္)ကိုေတြ႕ရသည္။ ေအာက္ေျခလိုင္းတြန္႕သည္ သမုဒၵရာ၊ ဗိႏၶဳစကမ်ားသည္နကၡတ္မ်ားဟု
ယူဆၾကသည္။ ေနာက္တစ္ မ်ဳိးမွာ တစ္ဖက္တြင္ သီရီ၀စၦ၊ အတြင္းသေကၤတ မသိေသးပါ။အျပင္မွ ေန၊လ၊စၾကာႏွင့္ဘဒၵပီ႒
ကို ေတြ႕ရသည္။ အျခားတစ္ဖက္တြင္ ေနေရာင္ျခည္ျဖာေနေသာတက္ေန၀န္းရံထားပါသည္။ ၀ရဇိန္က သိၾကားမင္း၏
လက္နက္၊စၾကာမွာ ေကာင္းျမတ္ျခင္း၊ တက္ေန၀န္းမွာတိုးတက္ျခင္းဟု ယူဆၾကပါ ယူဆပါသည္။ အရြယ္အစားအားျဖင့္အခ်င္း၁.၂
လက္မရွိေသာ ဒဂၤါးအၾကီးႏွင့္ အခ်င္း၀.၇ လက္မ ရွိ ေသာဒဂၤါးအငယ္ကိုေတြ႕ရသည္။ အခ်ဳိ႕ဒဂၤါးမ်ားတြင္
အၾကီးေရာ၊ အငယ္ပါ အေပါက္တစ္ေပါက္ သို႕ မဟုတ္ ႏွစ္ေပါက္ေတြ႕ရပါသည္။ အေပါက္မ်ားမွာ အပ္ခ်ည္ၾကဳိး
ငါးပင္ခန္႕ေကာင္းစြာ၀င္ႏူိင္ပါသည္။
မန္းေခ်ာင္းလြင္ျပင္မွ ပ်ဴတို႕၏အျခားပစၥညး္မ်ား
မန္းေခ်ာင္းလြင္ျပင္တြင္
အလယ္မွာ အေပါက္ေဖာက္ထားေသာ
အခ်င္း၁.၂၅ လက္မျဖင့္ ျပဳလုပ္ ထား
ေသာမီးဖုတ္ထားေသာရႊံ႕ျပား၀ိုင္းငယ္ေလးမ်ားကုိလည္းေတြ႕ရသည္။ရက္ကန္းလုပ္ငန္းတြင္အသုံးျပဳသည္ဟု
ယူဆရေသာ္လည္း
ေသေသခ်ာခ်ာ မသိေသးပါ။အခ်င္း၁လက္မမွ၁.၅ထိပလယ္က အေပါက္ ေဖာက္ထားေသာဘ
ဲဥပုံမီးဖုတ္ထားေသာရႊံ႕လုံးမ်ားကိုလည္းေတြ႕ရသည္။အခ်ဳိ႕က
ေျမပုတီးလုံးမ်ားဟုလည္း ယူဆၾကပါသည္။
ဗိႆႏုိးႏွင့္ မန္းေခ်ာင္းလြင္ျပင္မွ ပ်ဴမ်ား
ဗိႆႏုိးႏွင့္
မန္းေခ်ာင္းလြင္ျပင္မွ ပ်ဴမ်ားအားႏႈိင္းယွဥ္ၾကည့္ပါက
(၁)ဗိႆႏိုး၏တည္ေနရာသည္ရန္ပယေခ်ာင္းေဘးတြင္တည္ရိွသကဲ့သို႕၊မန္းေခ်ာင္းလြင္ျပင္မွပ်ဴတို႕ သည္လည္းမန္းေခ်ာင္းနံ႕ေဘးတြင္ေနထိုင္ခဲ့ၾကသည္။
(၂) ဗိႆႏိုး၏ အေဆာက္အဦး ပႏၷက္မ်ားသည္ ေျမာက္စူးစူးမွ
အေနာက္ဘက္သို႕ ေစြေစာင္း ေနသလုိ၊ မန္းေခ်ာင္းလြင္ျပင္မွ
ေညာင္ကိုင္းရြာအေရွ႕ဘက္ မန္းကမ္းပါးရွိ အုတ္ျမစ္ႏွင့္ ေရပုတ္ရြာအနီး၌ ေတြ႕ရေသာ အေဆာက္အဦး
ပႏၷပံုတို႕သည္လည္း ေျမာက္စူးစူးမွ အေရွ႕ဘက္သို႕ ေစာင္းေနသည္ကို ေတြ႕ရသည္။
(၃) ဗိႆႏိုးတြင္ ေတြ႕ရေသာ အရိုးအိုးမ်ားႏွင့္
မန္းေခ်ာင္းလြင္ျပင္ မယ္ေဘ့ကုန္းရြာတြင္ ေတြ႕ရေသာ အရိုးအိုးမ်ား ပံုစံတူညီမႈရွိၾကသည္။
(၄) ဗိႆႏိုးတြင္ ေတြ႕ရေသာ ပ်ဴးဒဂၤါးႏွစ္မ်ိဳးကိုသာ
မန္းေခ်ာင္းလြင္ျပင္၌ ေတြ႕ရသည္။
(၅) ဗိႆႏိုးတြင္ ေတြ႕ရေသာ ပ်ဴဒဂၤါးအခ်ဳိ႕တြင္
အေပါက္ပါသကဲ့သို႕၊ မန္းေခ်ာင္းလြင္ျပင္တြင္ အေပါက္ပါေသာ ပ်ဴးဒဂၤါးမ်ားကို ေတြ႕ရေပသည္။
စသည့္အခ်က္မ်ားက ၾကည့္၍ မန္းေခ်ာင္းလြင္ျပင္မွ ပ်ဴတို႕ႏွင့္ ဗိႆႏိုးပ်ဴးတို႕သည္ အယူ၀ါဒႏွင့္ ယဥ္ေက်းမႈမ်ား
တူညီမႈရွိႏိုင္ျပီး ကူးသန္းဆက္ဆံမႈ႕ရွိသည္ဟု ယူဆႏိုင္ပါသည္။ မန္းေခ်ာင္းလြင္ျပင္မွ
ပ်ဴတို႕၏ အကၡရာပါေသာ အုတ္ခ်ပ္မ်ားကို ၾကည့္ျခင္းအားျဖင့္
ဗိႆႏိုးထက္ ေနာက္က်သည္။ (ဗိႆႏိုးမွပ်ဴမ်ား
ဗိႆႏိုးပ်က္ျပီး ေရႊ႕ေျပာင္းလာၾကသလား မသိပါ။) သို႕မဟုတ္ ဗိႆႏိုးႏွင့္ ေခာတ္ျပိဳင္ျဖစ္ပါကလည္းဗိသာႏိုးပ်က္ျပီးေနာက္ပိုင္းထိ
ဆက္လက္တည္ရွိေနၾကသည္ဟု ယူဆႏိုင္ပါသည္။
မန္းေခ်ာင္းလြင္ျပင္မွ
ပ်ဴတို႕၏ လူေနမႈ႕ဘ၀
မန္းေခ်ာင္းလြင္ျပင္မွ
ပ်ဴတို႕၏ လူေနမႈ႕ဘ၀ကို မွန္းဆၾကည့္ရမည္ဆိုလွ်င္ ဒဂၤါးႏွင့္ လက္၀တ္ရတနာမွ မကန္းရုပ္၊
နဂါးရုပ္၊ ေျမႏြားရုပ္ တို႕ကို ၾကည့္ျခင္းအားျဖင့္ ျဗဟၼဏအယူ၀ါဒႏွင့္ နတ္ကိုးကြယ္ေသာ
ယံုၾကည္မႈ႕တိုရွိမည္ဟု ယူဆႏိုင္ပါသည္။ (ဗုဒၶဘာသာအယူ၀ါဒရွိႏိုင္သည္ဟု ယူဆရေသာ္လည္း အေထာက္အထားမ်ား
စုေဆာင္းဆဲ ျဖစ္ပါသည္။ ) အေပါက္ပါေသာ ဒဂၤါးမ်ားကို ၾကည့္၍ အေဆာင္အျဖစ္ သံုးစြဲၾကမည္။
ေဗဒင္၊ နကၡတ္လည္းယံုၾကည္မႈ႕ရွိၾကမည္။ စပါးခြံကို အုတ္မ်ားတြင္ထည့္၍ မီးဖုတ္သည္ကိုေတြ႕၍
စပါးစိုက္မည္။ အ၀တ္အထည္အားျဖင့္ ( မန္းေခ်ာင္းလြင္ျပင္တြင္ လက္ပံပင္မ်ား ေပါမ်ားလွသျဖင့္
) လက္ပံလဲမွ ရက္ကန္းယက္၍ ျပဳလုပ္မည္။ အဆင္တန္ဆာအလွအပအျဖစ္ ေက်ာက္ေရာင္စံု ပုတီးမ်ား၊ ေရႊပုတီးမ်ားကို လည္မွာဆြဲမည္။
လက္မွာလည္း ပတ္မည္။ ေက်ာက္နားေတာင္း၊ ေရႊနားေတာင္းမ်ား၀တ္မည္။ အဆင့္ျမင့္သူတို႕က ေရႊပုတီး၊
ေရႊလက္ၾကပ္မ်ား ၀တ္ၾကမည္။ ပုတီးေစ့မ်ားကဲ့သို႕ အ၀တ္အထည္မ်ားတြင္ ကန္႕လန္႕စင္း၊ ေဒါင္လိုက္စင္းမ်ားကို
အမ်ားဆံုး ၀တ္ၾကမည္။ စဥ့္သုတ္ထားေသာအိုးကြဲစကုိ ေတြ႕ရ၍ ရိုးရိုးေျမအိုးမ်ားႏွင့္အတူစဥ့္အိုးမ်ားကိုအသံုးျပဳၾကမည္။
ဒဂၤါးကုိ အသံုးျပဳ၍ ကူုးသန္းေရာင္း၀ယ္ၾကမည္။ လွပေသာ နဂါးလက္ေကာက္၊ ပုတီးေစ့မ်ားကိုၾကည့္၍
လက္မႈ႕အႏုပညာအဆင့္အတန္း ျမင့္မားၾကမည္။ အဆင့္အတန္းရွိေသာ လွပေသာ အႏုပညာလက္ရာမ်ားကို
ဖန္းတီးႏိုင္သျဖင့္ ေအးခ်မ္းတည္ျငိမ္မႈလည္းရွိၾကမည္။ အကၡရာပါေသာ အုတ္ခ်ပ္ကိုၾကည့္၍
စာေပအေရးအသားရွိမည္။ ေသလြန္ေသာအခါ အရိုးအိုးတြင္ ျပာမ်ားထည့္၍ ျမဳပ္ႏွံၾကမည္ဟု ယူဆရပါသည္။
မန္းေခ်ာင္းလြင္ျပင္မွ
ပ်ဴမ်ားႏွင့္စကုျမိဳ႕
စကုျမိဳ႕၏အေရွ႕ဘက္၊အေနာက္ဘက္၊ေတာင္ဘက္တို႕တြင္ပ်ဴေခာတ္အေထာက္အထားမ်ားကို
ေတြ႕ရသျဖင့္ စကုျမိဳ႕သမိုင္းကို သိရွိရန္ ေလ့လာသင့္သည္ဟု ယူဆပါသည္။ စကုျမိဳ႕ကို မည္သည့္အခ်ိန္က
တည္ေထာင္ခဲ့သည္ကို ေလ့လာၾကည့္ေသာအခါ
(၁) ၾကာသီးႏု စကုတည္ ( ? ) ဟု ေရွးလူၾကီးမ်ားက
မွတ္သားထားၾကပါသည္။
အေထာက္အထားအားျဖင့္
ျမန္မာသကၠရာဇ္ ၁၂၂၂ ခု ေရးေသာေပမူကို သကၠရာဇ္ ၁၂၉၅ခု ၊ စကုေရႊဂူေတာရ ( ယခု ဇီးတလိုင္းေတာရေက်ာင္း
) ဆရာေတာ္ ဦး၀ီဇယဗုဒၶိေရးကူးေသာ စကုျမိဳ႕သမိုင္း လက္ေရးမူမွဟု ေျပာၾကပါသည္။ ထိုသို႕ဆိုလွ်င္
ျမန္မာသကကၠရာဇ္ ၂၆၇ ခု (အခ်ိဳ႕ ႏု ကို သုည ဟုုယူဆၾကသည္။) တြင္စကုျမိဳ႕တည္သည္ဟု မွတ္ယူရပါမည္။
မွန္နန္းရာဇ၀င္အရ ၎ ၂၆၇ ခုသည္ ပထမျမန္မာသကၠရာဇ္ ၂၆၆ တြင္ နန္းတက္ေသာ ေသဥ္လည္ေၾကာင္မင္း
လက္ထက္မွာလား သို႕မဟုတ္ ပုပၸါးေစာရဟန္း သကၠရာဇ္ျဖိဳျပီးေနာက္ သကၠရာဇ္ ၂၄၀ ခုတြင္ နန္းတက္ေသာ
တန္နက္မင္းလက္ထက္ သကၠရာဇ္ ၂၆၇ ခုလား ဆိုတာေလ့လာရေပမည္။ ၾကာသီးႏု စကုတည္ ၊ ၾကာဖက္အင္း
စလင္းတည္ ၊ ၾကာညိဳ၀ိုင္း လယ္ကိုင္းတည္ ဟုဆိုၾကသျဖင့္ စလင္းႏွင့္ လယ္ကိုင္းတည္ေထာင္ေသာ
ခုႏွစ္မ်ားကိုလည္း ေလ့လာႏႈိင္းယွဥ္ရေပမည္။
(၂) . . . ျမန္မာရာဇ၀င္တြင္ က်န္စစ္သားမင္းတရားၾကီးက
သားေတာ္ ရာဇကုမာအားနန္းမေပးသာ၍ သီရီေခတၱရာ ဘြဲ႕ေပးျပီး ေတာင္စဥ္ခုႏွစ္ခရိုင္ကုိ ေပးသနားေတာ္မူကာ
စကုတြင္ ေနေစသည္ဟု ဆိုထားေလသည္။ . . .
(၃) ဣတပ္သွ်င္ ေခၚ ကုလားက်မင္းလက္ထက္ ခရစ္ႏွစ္
၁၁၈၇ ၌ သိၥင္စကုၾကီက သံဃာေထရ္ ငတ္ိတ္သင္ေက်ာင္း၌ ေျမရိုင္းအခ်ိဳ႕ကို လွဴခဲ့သည္။
(၄) . . . ခဲေတာင္ၾကီးေက်ာင္း ေက်ာက္စာကိုေထာက္၍
သကၠရာဇ္ငါးရာကိုးဆယ္ေျခာက္ခုနန္းတက္ေၾကာင္း ငါးရာကိုးဆယ္ခုႏွစ္ခု စကုျမိဳ႕ ခဲေတာင္ၾကီးအရပ္၌
ျပာႆဒ္ေက်ာင္းေဆာက္၍ လွဴေၾကာင္း သိရသတည္း ။
ဟူု၍
စကုျမိဳ႕ႏွင့္ ပတ္သက္ေသာ အေစာဆံုး သကၠရာဇ္ေလးခုကိုေတြ႕ရပါသည္။ ထို႕ေၾကာင့္ စကုျမိဳ႕သည္
ပုဂံေခာတ္တြင္ပင္စည္ကားေသာ ျမိဳ႕တစ္ျမိဳ႕ျဖစ္ေနျပီဟု ယူဆရပါသည္။ ခဲေတာင္ၾကိးေက်ာက္စာအရ
စည္ကားျမိဳ႕ ျဖစ္ေနပါသည္။ (စကုျမိဳ႕ ၀န္းက်င္ရွိ ေတာင္ပိုင္းခ်င္းမ်ားမွာ ယခုတိုင္
ရြာအျဖစ္တည္ရွိေနပါေသးသည္။ )
မန္လူမ်ိဳးတို႕သည္
ေအဒီ ၈၆၇ ထိ မင္းဘူးနယ္သို႕ ေရာက္မလာ။ ပ်ဴႏွင့္
ကရင္၊ ဗမာ ႏွင့္ကရင္ တိုက္ခို္က္ရသည္ဟု မွတ္တမ္းမ်ိဳးလည္း မရွိ ၊။ ပ်ဴလူမ်ိဳးတို႕သည္လည္း
ေအဒီ ၁၄ ရာစုထိ ရွိေနသည္ ဟုဆိုသည္။ စကုျမိဳ႕၌လည္း ေျမေအာက္(၁၅)ေပခန္႕အထိရွိေသာ ေရွးေဟာင္းျမိဳ႕ရိုးၾကီးရွိပါသည္။
ျမိဳ႕ရိုးတစ္ဖက္လွ်င္ ၃ဖာလံုခန္႕ႏွင့္ ျမိဳ႕ရိုးတစ္ပတ္ ၁ မိုင္ခန္႕ရွိပါသည္။ ျမိဳ႕ရိုးသည္ ေလးေထာင့္ပံုစံျဖစ္ျပီး
ေျမာက္စူးစူး မွ အေနာက္ဘက္သို႕အနည္းငယ္တိမ္းလွ်က္ ရွိပါသည္ ။ ပ်ဴတို႕သည္လည္း ပုဂံေခာတ္ထိတုိင္
ရွိေနပါေသးသည္။ ထိုေၾကာင့္ စကုျမိဳ႕သည္ ပုဂံေခာတ္ မန္းေခ်ာင္းလြင္ျပင္မွ ပ်ဴတို႕ တည္ေဆာက္ခဲ့ေသာ
ျမိဳ႕ဟုယူဆႏိုင္ပါသည္။
နိဂံုးခ်ဳပ္
မန္းေခ်ာင္းလြင္ျပင္တြင္
ျမန္မာေက်ာက္သစ္ေတာကာလမွာ လူတို႕အေျခခ်ေနထိုင္ခဲ့ၾကသည္။ ၎ေနာက္တြင္ ပ်ဴလူမ်ိဳးတို႕ေနထိုင္ခဲ့ၾကသည္။
မန္းေခ်ာင္းလြင္ျပင္မွာ ပ်ဴတို႕သည္ ဗိႆႏိုးႏွင့္ ေခာတ္ျပိဳင္တည္ရွိ၍ ကူးသန္းဆက္ဆံမႈရွိခဲ့ၾကသလား
သို႕မဟုတ္ ဗိႆႏိုး ပ်က္ျပီး ခရစ္ႏွစ္ ၁၈၀၀ ေနာက္ပိုင္းမွ မန္းေခ်ာင္းလြင္ျပင္သို႕ေရႊေျပာင္းခဲ့ၾကသလားဟု
ယူဆႏႈိင္စရာမ်ားရွိပါသည္။ မန္းေခ်ာင္းလြင္ျပင္မွ ပ်ဴတို႕သည္ စာေပအေရးအသားရွိျပီး လက္မႈ႕အႏုပညာလည္း
ျမင့္မားလွေၾကာင္းကို ေတြ႕ရပါသည္။ အိုးႏွင့္ စဥ္ံအိုးတို႕ကို ျပဳလုပ္သံုးစြဲခဲ့ျပီး
လက္ပံလဲမွ အ၀တ္အထည္ ယက္မည္။ အဆင္တန္ဆာအျဖစ္ ေရႊႏွင့္ ေက်ာက္ပုတီးမ်ား၊ ေရႊနားေတာင္းမ်ားအျခားလက္၀တ္ရတနာမ်ား
၀တ္ဆင္ၾကမည္။ ေငြဒဂၤါးမ်ားျဖင့္ ေရာင္း၀ယ္ၾကမည္။ ေသလြန္ေသာအခါ အရိုးအိုး၌ အရိုးျပာမ်ားထည့္၍
ျမွပ္ႏွံၾကမည္။ မန္းေခ်ာင္းလြင္ျပင္မွ ပ်ဴတို႕ႏွင့္ ပတ္သက္၍ ေနာက္ထပ္အခ်က္အလက္ အေထာက္အထားမ်ားေတြ႕ရလွ်င္
၊ (စုေဆာင္းဆဲျဖစ္ပါသည္။ ) စနစ္တက် တူးေဖာ္ႏိူင္မည္ဆိုလွ်င္ ပို၍ တိက်ေသာ ၊ ျဖည့္ႏိူင္
၊ ျပင္ႏိူင္ေသာ အခ်က္အလက္အေထာက္အထားမ်ား ေပၚထြက္လာမည္ဟု ယံုၾကည္ပါသည္။
က်မ္းကိုး
စာအုပ္ စာတမ္း စာရင္း
၁။ ေက်ာ္သက္ ၊ ေဒါက္တာ၊ ျပည္ေထာင္စုျမန္မာႏိူင္ငံသမိုင္း။
ရန္ကုန္ ၊ျပည္သူ႕ပစၥည္းေကာ္ပိုေရးရွင္း (စာအုပ္ ႏွင့္ စာေရး ကိရိယာ) ။
၂။ေစာလူ ၊ပုဂံေခတ္ျမန္မာစာေပ ၊ ပထမတြဲ။ စာေပဗိမာန္ထုတ္ျပည္သူ႕လက္စြဲစာစဥ္
(ပထမအၾကိမ္) ၊ ၁၉၉၆ ခုႏွစ္ ။
၃။ ေဇယ်ာ၊ ေမာင္ ၊ပ်ဴအေၾကာင္း စာစုစာရင္း ။
/ေမာင္ေဇယ်ာ ၊၀င္းတင္ ၊လွလွ၀င္း။ မိတီၳလာ ဒီဂရီေကာလိပ္ ၊ျမန္မာမႈက်မ္းရင္း အမွတ္(၄)
၊ ၁၉၉၇ ခုွႏွစ္ ။
၄။ ႏူိင္ပန္းလွ ။ ျဂီေကၡၾတ ၊ ျပည္ေထာင္စုယဥ္ေက်းမႈစာေစာင္
၊ အတြဲ -၃ ၊ အမွတ္ -၉၊ (ေဖေဖာ္၀ါရီလ-၁၉၆၁ )၊ ႏွာ-၈၅ ။
၅။ ဖိုးလတ္၊ ဦး ။ ျမန္မာ့အတိတ္ယဥ္ေက်းမႈသုေတသန
၊ ျပည္ေထာင္စုယဥ္ေက်းမႈစာေစာင္၊ အတြဲ-၃ ၊အမွတ္-၉ ၊ (ေဖေဖာ္၀ါရီလ-၁၉၆၁) ၊ ႏွာ
၉-၂၄။
၆။ ဘုန္းတင္ေက်ာ္ ၊ ႏွစ္ေပါင္း ႏွစ္ေထာင္ေက်ာ္ခဲ့ျပီျဖစ္ေသာ
ျမန္မာ့သမိုင္း (အပိုင္း-၁) ။ ရန္ကုန္ ၊ ကံေကာ္၀တ္ရည္စာေပ ၊၂၀၁၀ ခုွႏွစ္ ။
၇။မွန္နန္းမဟာရာဇ၀င္ေတာ္ၾကီး (ပထမတြဲ) ၊ ျပန္ၾကားေရး၀န္ၾကီး႒ာန
၊၁၉၉၂ ဒီဇင္ဘာ (တတိယ အၾကိမ္)။
၈။ ျမန္မာစြယ္စံုက်မ္း ၊အတြဲ-၃ ၊ရန္ကုန္ ၊စာေပဗိမာန္
၊ျမန္မာႏို္င္ငံဘာသာျပန္စာေပအသင္း၊ ၁၉၇၅ ခုႏွစ္ (ဒုတိယအၾကိမ္) ။
၉။ ျမန္မာစြယ္စံုက်မ္း ၊အတြဲ-၅၊ ရန္ကုန္ ၊စာေပဗိမာန္
၊ျမန္မာႏို္င္ငံဘာသာျပန္စာေပအသင္း၊ ၁၉၆၄ ။
၁၀။ ျမန္မာစြယ္စံုက်မ္း ၊အတြဲ-၇၊ ရန္ကုန္ ၊စာေပဗိမာန္
၊ျမန္မာႏုိင္ငံဘာသာျပန္စာေပအသင္း ၊၁၉၆၃။
၁၁။ျမန္မာစြယ္စံုက်မ္း ၊အတြဲ-၉၊ ရန္ကုန္၊ ၊စာေပဗိမာန္
၊ျမန္မာႏုိင္ငံဘာသာျပန္စာေပအသင္း ၊၁၉၆၄။
၁၂။ သာျမတ္၊ ဦး ၊ ျမန္မာအကၡရာ ႏွင့္ ဂဏန္းသခ်ၤာထုပြတ္၊
စာေပဗိမာန္ ၊၁၉၇၄ (တတိယ္အႀကိမ္)။












No comments:
Post a Comment